
Zákaznická reportáž v Komunální technice
Původně za účelem správy bytového a nebytového fondu byla založena koncem roku 2007 akciová společnost Jihoměstská majetková, jejímž jediným vlastníkem je Městská část Prahy 11. Kromě správy bytového fondu a správy mateřských a základních škol i sportovišť se akciová společnost stará mimo jiné také o údržbu veřejné zeleně, zimní údržbu komunikací na Praze 11, provozuje sběrný dvůr určený pro odkládání rostlinných zbytků a zabývá se i letním úklidem veřejných prostranství a komunikací. Mezi uvedené činnosti patří též svoz odpadkových košů. Právě při něm se uplatňují dvě užitková vozidla Goupil G4 s elektrickým pohonem.
Od května roku 2021 svážejí na území Jižního města odpad z odpadkových košů dva užitkové elektromobily Goupil, které při této činnosti nahradily univerzální nosiče N1 s dieselovými motory.
„Chtěli jsme přejít na čistší formu provozu a ulevit obyvatelům sídlišť, kde se vozidla nejčastěji pohybují. Před zakoupením elektromobilů Goupil jsme vyzkoušeli vozidla několika značek s tím, že naší představou bylo rozměrově malé a flexibilní vozidlo, které by zvládlo manévrování na sídlištích, kde pohyb pracovní techniky mnohdy nebývá vzhledem k hustotě zaparkovaných aut vůbec jednoduchý. Testovaný Goupil nás oslovil především díky svým odpovídajícím rozměrům, dostatečnou světlou výškou, jednoduchým ovládáním a pohodlím v kabině a samozřejmě dojezdem, který zaručuje jeho nasazení v celé pracovní směně. Díky vypsanému dotačnímu titulu jsme se rozhodli v roce 2021 ke koupi hned dvou totožných vozidel,“ popisuje Ing. Zdeněk Hamaj, místopředseda představenstva akciové společnosti Jihoměstská majetková, který zastává také pozici vedoucího střediska údržby zeleně, komunikací a parkování.
Provoz bez vážných potíží
Od svého nasazení do provozu jsou obě vozidla v každodenní permanenci včetně víkendů i státních svátků a za více než tři a půl roku mají za sebou přibližně 70 000 najetých kilometrů. „Musím zdůraznit, že provoz obou vozidel se zatím obešel bez vážných potíží. V jedné směně najezdí v průměru 50 kilometrů a i jejich dojezd s původními bateriemi byl dostačující. Nicméně jsme se po zkušenostech rozhodli nahradit původní lithiové baterie s kapacitou 9 kWh silnějšími s kapacitou 14 kWh. Vozidla s nimi s rezervou zvládnou i dvousměnný provoz s najetými devadesáti kilometry bez nutnosti dobíjení mezi dvěma pracovními cykly,“ upozornil Zdeněk Hamaj.